Hoe oud is de juf eigenlijk? 12,50,30 of wel 80!

100_0115

Mijn dochter bewerkte bovenstaande foto… zo kunnen jullie in ieder geval niet zien hoe jong/oud ik ben 😉

Hoe kom ik bij dit onderwerp?
Heb ik problemen met het feit dat ik bijna 40 ben? Welnee!

Maar hoe kom ik hier dan bij?! Nou… Drie weken geleden kreeg ik een nieuwe stagiaire in de klas, ze doet de opleiding tot Onderwijs Assistent.
In de kring ging zij zich voorstellen aan ‘onze’ 30 kleuters.
Een hele leuke activiteit! Ze had een doosje meegenomen met allemaal items die te maken hadden met wie zij is en wat zij leuk vindt.
Daarna mochten de kinderen nog vragen stellen:
“Wat is  je lievelingskleur”
“Heb je een broertje of een zusje”
“Heb je een huisdier”

En toen kwam het…. “Hoe oud ben je?”

16

De reacties kwamen direct: “wauw!!!!!” “mijn broer is 16” “mijn nichtje is 16” “onze oppas is 16”
Daarna gingen de blikken van de kleuters de kring rond… Onze derdejaars Pabostudente zat ook in de kring en uiteraard wilden de kinderen van haar ook weten hoeveel jaar ze was.

21

Ook daar weer de nodige oh’s en ah’s
Om vervolgens de blikken op mij te richten….
Jawel: “juf, hoeveel jaar ben jij”

39

En daar kwam de opmerking van de dag (ik kan er nog steeds om lachen)
“ZOOOOOO HEEEEEEEE, dan ben jij écht wel de OUDSTE juf van de HELE school”

Er waren daarna ook kinderen die beseften dat ik net zo oud was als hun mama of papa, of dat mama en papa toch écht jonger zijn dan de juf, of juist ouder.

Ach, het maakt ook allemaal niet uit, het was wel ontzettend grappig.

Wat het hele kring gebeuren daarna nog leuker maakte (en oh wat ben ik dol op mijn vak en de kleuters) was de volgende activiteit.
Mijn Pabo stagiaire had nog een activiteit waarbij we de kinderen van groot naar klein/lang naar kort gingen zetten.
Maar de kinderen vonden het ook leuk om de drie juffen in de goede volgorde te zetten…
De redenatie was: “juf Astrid is vast de grootste want zij is ook de oudste”
Niets was minder waar.
Van de drie juffen bleek de jongste juf de grootste/langste juf te zijn en stond ik, als oudste van de drie uiteindelijk in het midden.

Daar hebben heel wat kinderen zich toch wel over staan verwonderen.
(ook als ze het samen doen overigens)

“Hoe kan het nu dat de juf die het oudst is, niet ook de grootste/langste is?”

Probeer het zelf maar eens in de klas en stel de vraag, de antwoorden kunnen je verbazen!

 

Geef een reactie